Hoppade

Skulle skrivit det här igår, men eftersom mitt internet inte ville vara kompis igår, blev jag arg och somnade vid 8, haha.

Men igår blev det hoppning iaf.
Satte upp 2 små kryss på 50 cm. Så fort vi kom ut på banan kände jag hur taggad Isola var. Hon var inte sådär lugn och fin som hon brukade. Men efter att jag värmde upp och jobbade henne lite skänkelvikning, volter och så, så blev hon sitt gamla lugna ja igen.

Tills vi började hoppa. Hon skutta över hindrerna och hade riktigt kul. Jag hade med kul!! Hon blev så övertaggad att hon var tvungen att tvärnita och hoppa på stället och busa. HAHA, söti.

Jag lät hindrerna ligga på 50, och nöjde med mig det, då vi inte hoppat på länge. Isola blev väldigt svettig, så har bestämt mig för att raka henne. Ska få låna en klippmaskin, och ska bara se så dom som ska hjälpa mig kan. :)



En bild från i våras när vi skuttade.


Kommentarer
Postat av: matilda

fin blogg du har (:

2011-11-20 @ 11:16:23
URL: http://skogsrusset.soclog.se
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

SV: Okejokej. Jag har schemalagt varenda eviga dag jag suttit på henne, och hur hon ridits. Eftersom igångsättningen för muskelskador ser ut på detta sätt att man sätter igång hästen på lika lång tid som den vilat, så följer jag även det oxå. Om man skrittar efter en sånhär skada så hinner aldrig muskeln att stärka sig eftersom den aldrig påfrestas. Därför har man dethär schemat för att dag för dag (nästan) stärka muskeln ytterligare med mer belastning för att muskeln så småningom ska kunna bli fullt stark nog att stå emot de flesta påfrestningar.



Hade du gjort på ett annat sätt gällande muskelskador utifrån denna fakta?



Hur man sätter igång en häst är ju väldigt olika beroende på skadan och vilken omfattning skadan är.



Som t.ex. när hon hade 1 grads kotledsinflammation vid böjprov (hon var inte ens halt innan alltså), så vilade hon 2 veckor och blev frisk på 12 dagar. Efter dessa två veckor friskförklarades hon och sedan vilade hon ytterligare 2 veckor. Därefter skrittade jag i 4 veckor innan jag började trava lätt, och ytterligare någon månad innan jag red på böjt spår.



Det är en ganska enorm skillnad på dessa igångsättningar, just för att det är väldigt olika skador som kräver olika belastning olika fort. Hänger du med? Eller hade du gjort på något annat sätt?

2011-11-20 @ 12:23:48
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

SV: Du får mer än gärna fråga. :-) Och jag frågar tillbaka om jag undrar något.



Skönt att du sluppit skador!! :)

2011-11-20 @ 12:39:51
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Fin blogg du har :))

2011-11-20 @ 12:43:47
URL: http://alexiaas.blogg.se/
Postat av: natalja

söt bild! (:

2011-11-21 @ 16:11:58
URL: http://ltotheove.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Kul med hoppning! :D Längtar tills jag och B kör igång.

2011-11-21 @ 17:14:42
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0