Problem

Isola och Jag har ett litet problem, och hoppas jag kanske kan få några bra tips!

Problemet: När jag longerar henne i höger varv, lägger hon sig gärna inåt i traven. Alltså lutar sig inåt med kroppen och då får hon inte riktigt med sina bakben Det gör att hon väldigt lätt snubblar till, och jag vill verkligen inte att hon ska snubbla och göra sig illa. Förstår ni hur jag menar?

Har ni några tips om hur jag kan göra så hon inte gör så?

Jag har lite teorier om vad det kan bero på;

Eftersom hon är fd travare, är det egentligen onaturligt för henne att springa åt det varvet, det kan bero på det att hon lägger sig så.

ELLER

Att hon helt enkelt är mindre musklad i det varvet. MEN hon gör inte så i ridningen eller när jag tömkör henne på volt, så det kan också bero på att hon inte får stödet hon vill ha, eller jag vet inte?

Så kom gärna med ider, tips eller vad er teori beror på. Vill ju kunna longera utan att hon snubblar och gör sig illa, så jag vill gärna kunna undvika att hon gör så, men kommer inte på hur.



Bild från förra vintern.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Det är lätt att det blir så när hästen har en svagare sida, longerar du alltid i bara grimma? Mitt tips är att sätta på ett träns och använda en gummisnodd(som fästs över nacke, genom bettringarna och sedan i en jongergjord eller liknande. På det sättet ger du henne ett litet stöd i munnen hela tiden och gummibanden säger åt henne att hon ska hålla sig mer rakstäld :) Har du inga gummiband kan man ta två grimskaft och knyta ihop de ändarna som inte har "haken" i varandra. Sedan lägger u knuten på hästens rygg med grimmskaften på var sin sida av henne och sedan in mellan frambenen och fäster dem i bett ringarna. Det är ett annat sätt att ge henne med stöd samtidigt som du tvingar henne att jobba lite samtidigt :)

2011-11-16 @ 19:58:22
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: Hanna

kul att du har en ridtravade btw det har jag också :) kolla gärna in på min blogg och läs lite om honom om du har lust :)

2011-11-16 @ 19:59:01
URL: http://dailyhorses.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Tack! Jadu, du har ju alldeles rätt. Hon ser ut att ta något kortare steg. Men undra om det inte är för att hon blir just spänd och taktig? För jag skrittjobbade mycket innan och då kände jag absolut inget knepigt.



Tittade på senaste filmen jag lagt ut innan detta vilket är tömkörningsfilmen och där rör hon sig med samma steglängd bak i skritten. Så jag kan tänka mig (hoppas) att det är att hon blev spänd, och/eller att det är jag som påverkar med ngn hjälp som kanske "störde". Eller något.



Jag tycker ju att hon borde visa ngt i traven oxå om det skulle vara något. :o Jag får hålla koll.

2011-11-17 @ 07:46:56
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: jossan

Om hon varken gör så när du rider eller tömkör så är det nog kanske att hon behöver stödet. :-)



Dock är det inte onaturligt för travare att gå i höger varv, jag menar det skulle vara ohållbart att endast gå i ett varv. Det är på tävling (ett par varv?) som de tävlas i vänster varv. Det betyder ju inte att de inte tränas i höger. :-)

2011-11-17 @ 07:48:26
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Officiell bloggare under Stockholm International Horse Show 2011

Som Jossan sa här över så är det inte "onaturligt" för hästen att gå i ett speciellt varv, det är som att säga att det är "onaturligt" att en travare galopperar... Det som är onaturligt för en travare är det som är onaturligt för vilken häst som helst.



Om du alltid longerar henne i grimma så sätt på ett ordentligt longeringssystem och se hur hon gör då, med tanke på att hon inte gör så under tömkörning så kan det vara så att hon inte får tillräckligt med stöd för att orka (dvs att hon är för svag i den sidan). Så jobba upp den sidan ett tag.

2011-11-17 @ 11:16:13
URL: http://stockholmsjenna.se
Postat av: josefine

SV: Jag är alltid uppmärksam på henne, jag menar jag far in på kliniker för bagateller. :P Förra året exakt denhär tiden åkte vi in till klinik för att hon var något varm i ena bak, inte svullen, inte halt. Bara varm. :P Hon var hur fin och fräsch som helst på böjprovet och hela vet.kollen som gjordes.



Och jag känner hennes rörelsmönster så väl att jag nästan till 100% borde veta om något är galet.

2011-11-18 @ 10:27:52
URL: http://minfux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0